Novosti

[TEMA] Perfekcionizam & odgađanje - In: BLOG

Comments : 0 Author : imagadmin Date : 31 svi. 2020
felicia-buitenwerf-_z1fydm6azE-unsplash

Rijetko tko bi okarakterizirao ovu 2020 godinu kao uspješnu, produktivnu, stvaralačku, pokretačku.. pogotovo uzmemo li u obzir da je krenula..pa stala.

No, je li to doista tako? Jesmo li za vrijeme karantene stali ili smo tek tada krenuli? Krenuli koristiti vrijeme za hobije, za duge telefonske razgovore s prijateljima, za čitanje svih knjiga koje su skupljale prašinu na policama, za otvaranje kuharica i web recepata, za pokretanje novih malih projekata, za stvaranje novih, boljih navika?

Uz male zastoje, meni je karantena došla “kao naručena”. Oslobodila je uvijek natrpani raspored kojem je već neko vrijeme bio “pun kufer” trčanja za obavezama, “moranja” i “trebanja”. Vrijeme je stalo, a ja sam se pokrenula.

Jedna od prvih stvari koje sam se uhvatila, upravo je digitalna e-learning platforma iz prošlog posta – Skillshare.

Zadala sam si da barem svakih dva-tri dana pogledam jedan tutorial/class, bez ikakvih očekivanja. Tome je pripomogla činjenica da je platforma velo “user friendy”, lijepo dizajnirana i da je sadržaj zapravo dosta “soft”, lagan za praćenje.

Među prvim tutorialima odabrala sam temu Unlocking Your Potential: 5 Exercises to Build Creative Confidence . Skroz dobra tema za početak, zar ne?

Simpatična Emma iz svoje je osobne perspektive u nekoliko lekcija podijelila savjete na temu – pobjeđivanja perfekcionizma i odgađanja, ušutkavanja svog unutarnjeg kritičara te kako se potaknuti da se ne sramimo svojih djela nego ih podijelimo sa svijetom odnosno kako se ne bojati samopromocije.

Osobno sam majstorica kada trebam svoje prijatelje podržati da ostvare svoje snove, kada im trebam ukazati u čemu su dobri i ganjati ih da ustraju na svom putu. No, kada trebam napisati primjerice svoj životopis i motivacijsko pismo – tu se preznojim nekoliko puta u pola sata.

Zašto je tome tako? Zato jer me strah i sram. Bojim se da se neću znati dovoljno dobro predstaviti ili da ću natrpati previše informacija koje se nekome neće dati čitati odnosno koje nekome neće biti dovoljno interesantne. Strah me da neću uspjeti, a istovremeno me strah upravo da ću uspjeti (i da će se onda otkriti da ipak nisam dorasla situaciji/poziciji)… Ma je li moguće da me strah da ću biti..sretna? Zašto dovraga sama sebi stojim na putu?

Emma kaže da su uzroci tih naših suludih razmišljanja i ponašanja sljedeći:

1. PERFEKCIONIZAM

Natječemo se sami sa sobom, patimo od neprestanog dokazivanja i konstantno se mučimo s potrebom da budemo “izvrsni”. To zapravo samo znači da se vrtimo u krug, analiziramo i stalno počinjemo ispočetka. Na kraju smo iscrpljeni, nervozni, nezadovoljni..i nerealizirani.

Zašto ne bismo za promjenu

  • smanjili očekivanja i broj zadataka koje stavljamo pred sebe?
  • slavili “male pobjede” i bili ponosni na sebe?
  • vježbali, pokušali, dopustili si pogreške?
  • prihvatili da smo dali sve od sebe i da je možda baš to dovoljno?

NOTE TO MYSELF – nemoj samo pisati, pročitaj ove točke ponekad ..s razumjevanjem.

2. ODGAĐANJE

Uvijek imamo idealnu ispriku zašto nešto ne možemo napraviti odmah, nego ćemo se time pozabaviti kada..obrišemo prašinu, pogledamo seriju ili pregledamo sve postove na Instagramu. Ako nisam dovoljno motivirana za neki zadatak, naprosto je zadivljujuće do koje mjere moj mozak može biti disperziran i što sam sve u stanju napraviti da ne bih počela – sada.

Dodatno, ako mislim da je zadatak pretežak ili nisam sigurna kako ću ga riješiti, idem linijom manjeg otpora i negdje duboko u sebi se nadam – da će se riješiti sam od sebe. Naravno, to se nikada ne dogodi.

Zašto ne bih za promjenu

  • krenula što prije, uzela dovoljno vremena i napravila zadatak u manjim koracima?
  • uložila ekstra trud u svoju učinkovitost umjesto u skrolanje i gubljenje vremena?
  • vjerovala malo više u sebe i svoje sposobnosti?

NOTE TO MYSELF – Ne kompliciraj, ne razmišljaj – kreni!

3. UNUTARNJI KRITIČAR

To nije “nevidljivi prijatelj” , nego sušta suprotnost. Dijagnoza? Tzv sindrom varalice/prevaranta.  Sindrom prevaranta je psihološki obrazac u kojem se nalazimo kada sumnjamo u vlastita postignuća i njegujemo ustrajni unutarnji strah od izlaganja jer smatramo da ne zaslužujemo priznanje za dobro odrađeni posao.

Da sam dobila kunu za svaki puta kada sam se tako osjećala, danas više ne bi trebala raditi.

“Talk to yourself as you would to your friend” je ukratko ono što Emma smatra da je potrebno, a ja sam taj koncept počela primjenjivati na jedan “funky” način. Svaki puta kada želim sebi zadati više zadataka nego što realno mogu odraditi, kada želim preuzeti tuđe poslove dok još nisam svoje odradila do kraja ili kada želim umanjiti svoju zaslugu ili uspjeh – zamislim da sam ja svoj “podstanar” i razmislim da li bi se na taj način ponašala prema nekom drugom.

Zvuči smiješno i možda djetinjasto, ali zapravo pomaže. A sve što će neutralizirati taj glas koji nema apsolutno nikakvu funkciju – treba koristiti.

NOTE TO MYSELF – Briga te što drugi misle, ako tebi funkcionira – go for it!

4. STRAH OD SAMOPROMOCIJE

Kao maloj, baka mi je govorila – “Ljubičica skroman cvijet, ali je voli cijeli svijet. Zato i ti skromna budi, da te vole drugi ljudi.” Sada vidim da je u današnjem svijetu skromnost potpuno zastarjela kvaliteta. Ipak, i dalje mislim da je skromnost vrlina, ali kao i sa svim drugim vrlinama – kada može biti zlouporabljena, treba je koristiti dozirano.

Nema ništa loše u skromnosti, ali jednako tako nije loše biti ponosan na svoja postignuća i podijeliti ih s drugima. To nije stvar ega ili kontstantne potrebe za tuđom potvrdom osobne vrijednosti već je to pametan poslovni postupak. Ako ne spominjemo svoje uspjehe i pozitivne informacije o svom poslu – neće doći do ljudi do kojih trebaju. Pri čemu, nije poanta da informacije stignu do gomile ljudi, bitno je samo da dođu do pravih ljudi.

I ponovno metoda za prevladavanje ovog straha – ispričati o svom uspjehu istim tonom glasa kako bi to ispričali članu obitelji ili bliskom prijatelju – ponosno i smireno.

NOTE TO MYSELF – To je nešto što definitivno treba vježbati!

[TEMA] SAMOSABOTAŽA

Prijava na newsletter